Zarządzanie sobą w czasie – poznaj techniki, które Ci to ułatwią!

zarzadzanie-czasem

Myślisz czasem, że doba jest zdecydowanie za krótka? Ciągle nie wyrabiasz się z obowiązkami lub przekładasz zadania na kolejne terminy? To znak, że warto popracować nad odpowiednim zarządzaniem sobą w czasie. Podpowiadamy, jak organizować pracę tak, by zwiększyć wydajność oraz realizować siebie na co dzień. Sprawdź, o jakich technikach warto pamiętać i jak budki telefoniczne do biura pomagają w utrzymaniu koncentracji w open space.

Kształtuj swoje kompetencje pracownicze

Czas to pojęcie abstrakcyjne – w końcu nie można go ujarzmić, chociaż metaforycznie mówi się o jego „zabijaniu” czy „zatrzymaniu”. Dlatego nie bez powodu funkcjonuje termin zarządzania sobą w czasie, a nie samym czasem. Ważne jest zrozumienie tego pojęcia, bo zamiast zmiany wszystkiego naokoło, kluczem jest zmiana podejścia do organizacji swojej pracy.

Wielu ludzi boi się zmian, zwłaszcza tych dotyczących swojego nastawienia i rytmu dnia. Dlaczego? Bo oznacza to rezygnację z drobnych przyjemności i przywiązanie do planu lub kalendarza. Nic bardziej mylnego! Odpowiednia organizacja pozwala na wykonanie obowiązków zawodowych, zwiększanie swoich kompetencji związanych z zarządzaniem, a także daje możliwość odpoczynku pełnego satysfakcji ze zrealizowanego planu.

Oczywiście, ważna jest tu pewna mobilizacja i chęć lepszego zarządzania sobą w czasie. Temu sprzyjają proste techniki i sposoby stworzone z myślą o ludziach biznesu. To nie wszystko. Sprawdź, o czym warto pamiętać, jeśli chcesz lepiej organizować swoją pracę.

Ustal jasne cele i spisz swoje zadania

Cele są ściśle związana z osobistymi ambicjami oraz pragnieniem osiągnięcia sukcesu. Ich stawianie jest kluczowe do właściwej realizacji zadań. W końcu, ustalenie celu umożliwia rozpoczęcie planowania, a to kolejny krok do doskonałego zarządzania sobą w czasie. Zawsze określaj cele krótko- i długoterminowe. Mogą dotyczyć konkretnej godziny, dnia, tygodnia, oraz dłuższych okresów. Pozwoli to na wyznaczenie działań priorytetowych i tych mniej ważnych.

Wraz z celem w parze idzie lista zadań. To poszczególne kroki, które musisz wykonać, aby osiągnąć zamierzony efekt. Wypisanie czynności na kartce, w notatniku lub na pulpicie komputera pomoże Ci w uporządkowaniu codziennej pracy.

kompetencje-pracownicze

Poznaj najbardziej popularne techniki

Zarządzanie sobą w czasie będzie jeszcze prostsze, gdy skorzystasz ze znanych technik. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich – możesz je łączyć i wybierać te, które Ci najbardziej odpowiadają.

Technika Pomodoro

Polega na maksymalnym skupieniu się na danym zadaniu przez określony czas. Niezbędny będzie Ci zegarek lub stoper – nastaw go na 25 minut i wyeliminuj wszelkie rozpraszacze. Po przepracowaniu tego okresu zrób sobie 5 minut przerwy. Powtórz sesję 4 razy, a następnie odpocznij na ok. 30 minut.

Macierz Eisenhowera

Polega na przydzieleniu zadań do danej kategorii zgodnie ze stopniem ważności oraz pilności.

Macierz wygląda następująco:

Ważne i pilne (należy wykonać je jako pierwsze

Ważne i niepilne (można zaplanować na późniejszy termin)

Nieważne i pilne (najlepiej oddelegować je innym)

Nieważne i niepilne (lepiej sobie odpuścić)

Zasada Pareto

Inaczej zwana zasadą 80/20. Podstawą jest tu znana zasada Pareto, zgodnie z którą na każde 20% nakładów przypada 80% efektów. Co to oznacza w praktyce? Największe zyski osiągniesz, jeśli będziesz koncentrować się na najważniejszych i najpilniejszych zadaniach.

Budka akustyczna lekarstwem na rozproszenie

Problemem współczesnej pracy biurowej jest nadmiar bodźców rozpraszających, które zmniejszają efektywność i napędzają prokrastynację. Wykonując pilne zadania, postaraj się odciąć od tzw. złodziei czasu:

  • wyłącz telefon;

  • zablokuj rozpraszające strony internetowe;

  • odłóż pogawędki ze współpracownikami na później;

  • załóż słuchawki.

Dobrym sposobem na wyizolowanie się od gwaru panującego w open space jest biurowa budka akustyczna. Doskonale sprawdzi się w 25-minutowej technice Pomodoro i nie tylko.

walka-z-rozproszeniem

Budki dźwiękoszczelne w Twoim biurze? Poznaj ofertę od Available

Odpowiednie planowanie i koncentracja na najważniejszych zadaniach to klucz do efektownej pracy. Otwarte przestrzenie nie sprzyjają jednak skupieniu się. Tu z pomocą przychodzą kabiny dźwiękoszczelne do biura od Available. Sprawdzą się zarówno w większych firmach, jak i małych przedsiębiorstwach, które chcą podnieść efektywność swoich pracowników. Obejrzyj nasze budki na stronie internetowej i poznaj możliwości personalizacji.