Wynajem biura dla firmy –​​​​​​​ na co zwrócić uwagę?

Zwróć uwagę na lokalizację

Mogłoby się wydawać, że lokalizacja biura nie jest najważniejsza podczas wyboru nowego miejsca siedziby. Bynajmniej – to jedno z najważniejszych kryteriów. W przypadku dużych miast może decydować o popularności Twojej firmy jako pracodawcy i kontrahenta. Im dalej od miejsca zamieszkania pracowników i Twoich klientów, tym bardziej będą niezadowoleni. Tym samym najlepsze byłoby centrum, choć z drugiej strony takie lokalizacje są najdroższe, co może spowodować problemy finansowe już na samym początku. Warto więc starać się znaleźć „złoty środek” między miejscem a kosztami wynajmu. Nie bez znaczenia jest też odległość od innych centrów biznesu, a nawet od takich miejsc, jak przychodnie czy ośrodki oświaty. Żłobek bądź przedszkole znajdujące się naprzeciwko sprawią, że Twoi pracownicy nie będą musieli w pośpiechu opuszczać swoich biurek o dokładnie wyznaczonej godzinie.

Nie zaniedbuj prestiżu swojej siedziby

Prestiż jest ważny w życiu każdej firmy, a niektóre działalności muszą skupiać się na nim bardziej od innych. Szczególnie jeśli w grę wchodzi regularne spotykanie się z klientami. Biuro w dobrze urządzonym, nowoczesnym budynku o ciekawej fasadzie i atrakcyjnej aranżacji wnętrz naprawdę potrafi przyciągnąć nowych kontrahentów. Siedziba firmy jest Twoją wizytówką – postaraj się, by była zachęcająca. Także pracownicy będą bardziej zadowoleni, jeśli codziennie będą przychodzić do nowoczesnych i elegancko urządzonych biur.

Wyposażenie, czyli co otrzymasz w cenie

Decydując się na wynajem biura, a nie tylko powierzchni do samodzielnego urządzenia, zwróć uwagę na wszystkie udogodnienia, które otrzymasz, takie jak:

  • ilość sal konferencyjnych,
  • dostęp do kuchni i jej wyposażenie,
  • obecność budek telefonicznych,
  • możliwość korzystania z pokojów relaksu,
  • obecność recepcji,
  • możliwość korzystania z drukarek,
  • szybkość Internetu bezprzewodowego.


Oczywiście nie wszystkie z nich będą Ci potrzebne. Jeśli Ty i Twoi pracownicy w czasie pracy nie potrzebujecie wykonywać połączeń telefonicznych i telekonferencji, to kabiny dźwiękoszczelne mogą nie być przydatne. Mając pod skrzydłami jedynie kilku zatrudnionych, bez problemu poradzicie sobie z jedną niewielką salą konferencyjną.

Dokładnie określ, ile miejsca potrzebujesz

Zawsze powinno się uwzględniać możliwości rozwoju. Może się zdarzyć, że w bardzo niedługim czasie będzie potrzebny dodatkowy pracownik. Jeśli więc teraz wynajmiesz biuro bez możliwości dostawienia dodatkowego biurka, za chwilę trzeba będzie organizować kolejną przeprowadzkę. Zawsze jednak określaj swoje wymagania z głową, bo możesz doprowadzić do sytuacji dokładnie odwrotnej. Prowadząc małą firmę, nie wynajmuj biura i powierzchni „na wieloletni zapas”. Jeśli teraz zatrudniasz pięciu pracowników, to, ile czasu minie zanim zapełnisz sto biurek? Zbyt duża powierzchnia to nie tylko bardzo duże koszty, ale także nieprofesjonalny wygląd Twojej siedziby, która będzie świecić pustkami. Za kilka lat można spokojnie przenieść się ponownie, zwłaszcza że centra biurowe często mają możliwość zmiany biura na większe w obrębie tego samego budynku. Nie będzie więc nawet potrzeby zmiany adresu.
Wszystko opiera się jednak o cenę wynajmowanej powierzchni biurowej. Dysponując nieograniczonymi środkami, bez problemu znajdziesz siedzibę idealną. W rzeczywistości jednak zawsze trzeba dokonywać wyborów między kosztami, lokalizacją, metrażem czy dostępnym wyposażeniem.