Wpływ dobrze zaprojektowanej przestrzeni biurowej na atmosferę w pracy

Co najbardziej cenią sobie pracownicy w pracy? Dla większości od pieniędzy większe znaczenie ma dobra atmosfera. Tę tworzy się na różne sposoby. Wpływ na nią mogą mieć relacje międzyludzkie czy motywujące dodatki materialne i finansowe. Sprzyja jej też odpowiednia aranżacja przestrzeni biurowej. Nowocześnie i funkcjonalnie zaprojektowane miejsce pracy z pewnością oddziaływać będzie na miłą atmosferę.

Open space, czyli jedna wielka rodzina

Jeszcze parę lat temu biura stanowiły osobne gabinety czy pokoje służbowe. Dziś stawia się na pracę we wspólnej przestrzeni i dodatkowe miejsca do nieformalnych oraz formalnych spotkań. Na wielu metrach kwadratowych pracują wspólnie różne osobowości oraz specjalizacje. Zatrudnione osoby oddzielone są od siebie z reguły niewielkimi ściankami działowymi.

Wśród trendów w aranżacji nowoczesnych przestrzeni biurowych pojawia się także koncepcja wydzielenia komfortowych stref pracy. Ten podział związany ma być z zadaniami, które są wykonywane przez pracowników w ciągu dnia.

Przy tworzeniu pomysłów na wystrój firmowych pomieszczeń liczy się także kolorystyka. Ma ona moc wpływania na naszą psychikę. Ciepłe i jasne tony o małym nasyceniu barw oddziałują na pracowników aktywizująco. Oprócz tego sprawiają wrażenie, że w danym wnętrzu jest cieplej, przytulniej i czyściej. Nie zalecana jest jednolita kolorystyka, gdyż wprowadzi monotonię. Lepszym połączeniem są np. jasne odcienie w biurach, a ciemniejsze – na korytarzach.

Miejsce sprzyjające kreatywności, budowaniu relacji i wypoczynkowi

Z badań wynika, że wiele innowacyjnych pomysłów rodzi się w głowach tych pracowników, którzy nie siedzą stale przy biurku. Dlatego wielkie znaczenie ma właściwe zagospodarowanie biurowej przestrzeni. Dzięki temu korzystnie będzie ono wpływać na atmosferę pracy oraz efektywność w realizacji zadań służbowych. To miejsce, które może sprzyjać kreatywności m.in. poprzez to, jak jest urządzone.

Ważny jest odpowiedni dobór mebli – wygodnych i najlepiej mobilnych. Dzięki tej ostatniej zalecie można reorganizować przestrzeń zawsze wtedy, gdy pojawi się taka potrzeba.

Z kolei regulowane biurka i krzesła pozwolą komfortowo pracować i nie narzekać na różne dolegliwości kręgosłupa.

W aranżacjach biur coraz większy nacisk kładzie się także na tworzenie dodatkowego miejsca wypoczynku. Daje ono możliwość zjedzenia wspólnie posiłku, wypicia kawy i okazję do rozmów, które sprzyjają budowaniu relacji. W tym kąciku nie powinno więc zabraknąć wygodnych sof, foteli, puf oraz stołu czy stolika kawowego.

Jeśli firma ma dodatkowo do dyspozycji taras, to również i tę przestrzeń można wykorzystać opcjonalnie do realizacji pracowniczych zadań.

Strefa ciszy i strefa rozmów

Jednym z trendów, jaki pojawił się ostatnio w urządzaniu współczesnych pomieszczeń biurowych, stał się podział na strefę ciszy i strefę rozmów. Co one oznaczają w praktyce? Stanowią wyraźne rozdzielenie na dwie części. W jednej dopuszczalny jest hałas wynikający np. z omawiania wspólnych projektów. Druga ogranicza biurowy gwar. Ta ostania to przestrzeń, w której postawić można np. klasyczną budkę akustyczną The Box lub inną kabinę dźwiękoszczelną. Ta niewielka powierzchnia umożliwi pracownikowi odcięcie się od szmerów i hałasów. Designerskie pomieszczenie pozwala w ciszy i spokoju na rozmowę z klientem. Sprzyja też wykonaniu innych czynności służbowych. Zyskuje on komfortowe warunki do tego, aby realizować swoje zadania, a jednocześnie nie przeszkadzać innym kolegom i koleżankom w biurze. Ponadto dźwiękoszczelna kabina telefoniczna daje poczucie prywatności, którego czasami pracownik również potrzebuje.

Wszelkie organizacyjne udogodnienia pomagają w osiągnięciu i utrzymaniu dobrej atmosfery w pracy. Jeśli pracownik ma odpowiednie warunki, które pozwalają na realizację powierzonych mu zadań, będzie znacznie efektywniej pracował. W nawale obowiązków potrzebuje także chwili oddechu i tu nieocenionym miejscem jest strefa wypoczynku. Tam złapie potrzebną w pracy równowagę. Po dobrej kawie czy rozmowie z innymi współpracownikami przyjemniej będzie wrócić do swojego biurka.