Networking, czyli sztuka nawiązywania wartościowych relacji

networking

Nie trzeba nikomu przypominać, jak ważne w biznesie są relacje. Ale jak i gdzie je nawiązać? Odpowiedzią jest networking, czyli sztuka nawiązywania kontaktów, a także wymiany wiedzy i doświadczeń. Przeczytaj wszystko, co powinieneś wiedzieć o budowaniu relacji biznesowych. Jakie narzędzia będą Ci w tym potrzebne? Wyjaśniamy w artykule.

Networking, czyli co?

Networking to dość obszerne pojęcie, które można rozumieć na różny sposób. Tłumacząc je dosłownie, jest to budowanie sieci kontaktów. Uściślając, ważne jest tu nie tylko nawiązywanie, ale i podtrzymywanie, a następnie korzystanie z relacji biznesowych.

Mówi się również, że networking to pewna sztuka. Z pewnością wymaga on pewnych cech charakteru, które sprzyjają poznawaniu nowych ludzi, takich jak śmiałość, otwartość i umiejętność słuchania. Nie wystarczy zwyczajnie przedstawić się i wręczyć wizytówkę. Ważna jest autoprezentacja, tzn. „sprzedanie” własnej użyteczności.

spotkanie-biznesowe

W czym może pomóc networking?

Oczywiście networking nie jest tylko sposobem na poszerzenie grona znajomych w biznesie, ale ma konkretne cele, które można, a nawet trzeba przekuć w zyski dla firmy. Przede wszystkim wartościowe relacje są środkiem do rozwoju biznesu. Można w ten sposób znaleźć nowych kontrahentów – i to nie przypadkowych ludzi z branży, ale i takich, których zdążyłeś poznać, a może nawet polubić prywatnie.

Znając różnych przedsiębiorców, można dzielić się wzajemnie doświadczeniami oraz wiedzą, a także polecać pracowników czy klientów. To cenne zwłaszcza wśród osób dopiero wkraczających na rynek, które dzięki temu uczą się na doświadczeniach innych.

Wśród ważnych korzyści płynących z networkingu warto wymienić również oszczędność czasu oraz pieniędzy. Rozbudowane znajomości mogą nawet w części zastąpić drogie kampanie reklamowe czy żmudne procesy rekrutacyjne.

Networking nie jest zarezerwowany jedynie do przedsiębiorców. To również sposób dla pracowników poszukujących nowej pracy czy freelancerów.

Jak zbudować sieć kontaktów?

Obecnie w Polsce i za granicą jest wiele możliwości nawiązywania relacji biznesowych. Networking stał się ważną częścią w środowiskach pracowniczych. Należy jednak pamiętać, że proces zdobywania siatki kontaktów jest dość żmudny i wymaga dużej aktywności ze strony przedsiębiorcy.

Jednym ze sposobów na nawiązywanie relacji są grupy networkingowe, które organizują spotkania dla firm i osób biznesu. Takie wydarzenia mają ustalone scenariusze, obejmujące prezentacje i przekazanie rekomendacji. Innym przykładem są targi i konferencje czy spotkania branżowe.

Wiele możliwości do zdobycia kontaktów daje internet. Grupy i fora w mediach społecznościowych nie tylko pozwalają na dzielenie się cennymi informacjami, ale i ułatwiają utrzymanie znajomości.

Poznaj nasze porady!

Networking to sztuka, której warto się nauczyć jak najwcześniej. Jeśli chcesz skutecznie budować relacje biznesowe, pamiętaj o kilku zasadach:

  • networking działa jak barter – jeśli chcesz uzyskać informacje, Twój rozmówca też musi na tym skorzystać;

  • zaczynaj od najbliższego otoczenia – zdobywaj kontakty wśród rodziny, dalszych znajomych czy kolegów ze studiów;

  • bądź szczery – daj się poznać od najlepszej strony, unikaj fałszywego zachowania i zbytniej interesowności;

  • ogranicz rozdawanie wizytówek – stosuj zasadę: najpierw zdobycie zainteresowania, później przekazanie danych do kontaktu;

  • korzystaj z każdej okazji – biurowa budka akustyczna umożliwia prowadzenie rozmów nawet w hałaśliwych open space’ach;

  • ucz się – na spotkania chodź przygotowany, dobrze, jeśli wiesz, z kim rozmawiasz;

  • bądź aktywny towarzysko – aby zdobyć kontakty, musisz ich poszukiwać: udzielaj się na grupach, bierz udział w spotkaniach i na konferencjach;

  • podtrzymuj kontakty – odzywaj się do nowo poznanych osób, nie tylko w chwili, gdy potrzebujesz od nich czegoś.

networking-biznes

Budki akustyczne – idealne do prowadzenia ważnych rozmów

Człowiek z wartościowymi kontaktami poradzi sobie w każdym biznesie. Jeśli chcesz rozwijać swój biznes oraz rozwijać swój potencjał, poświęć czas na networking. Kabiny dźwiękoszczelne do biura doskonale nadają się do prowadzenia rozmów i nawiązywania relacji biznesowych. Sprawdź ofertę naszych budek telefonicznych. Wejdź na stronę internetową available.pl i wybierz dla siebie spersonalizowane opcje designu.