Najważniejsze zasady feedbacku – zrób to dobrze!

Pojęcie feedbacku brzmi dość enigmatycznie, w praktyce jednak jest to nic innego jak odpowiedź zwrotna. Może być zarówno pozytywny, jak i negatywny i stanowi skuteczną formę informowania zatrudnionych o efektach ich pracy. Sprawdź, jaki jest sens takiego postępowania i jak prawidłowo udzielać informacji zwrotnej? O tym w artykule.

Czy dawanie feedbacku ma sens?

Odpowiednia komunikacja to podstawa pracy zespołowej w każdej branży. Bez niej trudno jest oczekiwać realizowania projektów na czas czy skutecznego działania. Jednym z elementów komunikacji jest właśnie feedback, czyli informacja zwrotna. Z reguły korzystają z niej liderzy wobec swoich podwładnych, aby skorygować u nich pewne błędy lub przeciwnie – udzielić pochwały.

Ocena rezultatów pracy zawsze była i powinna być stosowana w dobrze funkcjonującej organizacji. Dlaczego to takie ważne?

Pozytywny feedback inspiruje pracowników do dalszej pracy i do zaangażowania w swoje obowiązki, a negatywny umożliwia naukę na błędach i również stanowi pewną formę motywacji. Informacje zwrotne mają więc kluczowe znaczenie.

Trzeba jednak uważać. Niektórzy managerowie stosują feedback wyłącznie jako rodzaj reprymendy, co działa zniechęcająco na pracowników i może także odbić się źle na ich poczuciu własnej wartości. Aby feedback działał budująco, trzeba znać kilka przydatnych zasad.

feedback

Zasady pozytywnego feedbacku

Przede wszystkim, pozytywnego feedbacku należy udzielać jak najczęściej, a przynajmniej częściej niż w przypadku negatywnych ocen. To istotne, aby osoby zarządzające zespołem zwracały uwagę nie tylko na błędy, ale również na sukcesy, nawet te drobne.

Z reguły to, co jest wykonywane dobrze, powinno być normą i nie trzeba nikogo za to chwalić. Nic bardziej mylnego! Pochwały sprawiają, że pracownicy czują się docenieni i chętniej wykonują swoje obowiązki. Warto więc dawać pozytywny feedback, kiedy tylko jest ku temu okazja.

Słowa uznania można wyrażać na spotkaniach i naradach zespołowych, jak i w zaciszu gabinetu. W pierwszym przypadku należy jednak zwrócić uwagę, aby wykazywać się sprawiedliwością wobec pozostałych członków. Jeśli jedna z osób znacząco wyróżnia się na tle innych pod względem efektywności w pracy, warto udzielać jej pochwał na osobności. Może posłużyć do tego budka telefoniczna do biura. Chodzi o to, aby pozostali nie czuli się przez to gorsi lub pominięci.

Jak przekazywać negatywny feedback?

Przekazywanie negatywnego feedbacku tak, aby nie urazić rozmówcy to prawdziwa sztuka. Musisz liczyć się z tym, że takie słowa nigdy nie są przyjemne dla odbiorcy. Można jednak sprawić, że pracownik nie będzie się czuł źle i odpowiedź go zmotywuje. Jak to zrobić?

Na początku rozmowy warto zwrócić uwagę na to, co ostatnio udało się danej osobie i za co go cenisz. Przechodząc do niedociągnięć w pracy, trzeba koniecznie skupić się na czynach, działaniach lub zachowaniu, a nie na człowieku. To sprawia, że pracownik poczuje się mniej dotknięty.

Z negatywnym feedbackiem nie należy oczywiście przesadzać i najlepiej stosować go wtedy, gdy jest to konieczne. Kolejną ważną kwestią jest to, aby tego typu informację zwrotną przekazywać zawsze na osobności. Krytyka w obecności pozostałych członków zespołu może być wręcz poniżająca dla tego, kogo ona dotyczy.

rozmowa z pracownikiem w biurze

Czego kategorycznie nie powinieneś robić?

Skuteczny feedback musi być skierowany do konkretnej osoby. Często managerowie chcąc uniknąć konfrontacji z podwładnym, przemawiają do całego zespołu i mówią o pojawiających się błędach. Niestety, w taki sposób osoba, która je popełnia, może nie zorientować się, że chodzi właśnie o nią.

Dlatego przekazując informację zwrotną, należy zwracać się bezpośrednio do rozmówcy. Poza tym wszelkie uwagi powinny być zawsze konstruktywne. Nie należy być zbyt emocjonalnym, a co gorsze – kierować się sympatią i antypatią do danego pracownika. Cechą dobrego lidera jest sprawiedliwość i to jest również ważne w przypadku feedbacku.

Sprawdź ofertę na budki akustyczne od Available!

Przekazując feedback, kieruj się wyczuciem i przekazuj informacje zwrotne bezpośrednio do odbiorcy. Świetnym sposobem na rozmowę z pracownikiem o jego pracy na osobności jest skorzystanie z kabiny akustycznej Available. Budka telefoniczna do biura pozwala na wykonywanie telefonów, jak i przeprowadzanie dyskretnych rozmów. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszej firmy.