Metoda SMART – pomoc w realizacji celów

cele-smart

Gdy nie wiesz, jaki rezultat chcesz osiągnąć, niemożliwe jest stworzenie planu, a Twoje działania stają się chaotyczne. Dlatego cel ma kluczowe znaczenie dla wszystkiego, co robisz. I nie może to być cel abstrakcyjny pozostający w sferze marzeń, ale coś, co jesteś w stanie realnie osiągnąć. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wyznaczyć sobie taki cel, poznaj to doskonałe narzędzie, jakim jest metoda SMART.

Dowiedz się, czym jest metoda SMART

Metoda SMART po raz pierwszy została przedstawiona w 1981 roku w listopadowym wydaniu Management Review. George Doran pisał w nim o znaczeniu i złożoności właściwego wyznaczania celów, a także zaproponował swój schemat. Jego podejście pozwala na wskazanie konkretnych i osiągalnych celów zgodnie z pięcioma kryteriami:

  • Specific – konkretny;

  • Measurable – mierzalny;

  • Achievable – osiągalny;

  • Relevant – istotny;

  • Time-bound – ograniczony czasowo.

Wyznaczanie celów zgodnie z tą metodą pozwala uczynić je bardziej zrozumiałymi, konkretnymi, a w efekcie zwiększyć prawdopodobieństwo ich osiągnięcia.

Sprawdź, jaki powinien być cel

Zgodnie z modelem SMART cel musi być sprecyzowany, a także jasny i zrozumiały. Aby ocenić, czy został osiągnięty, czy nie, ważne jest, aby odzwierciedlić go w postaci wskaźnika liczbowego, na przykład „zwiększ sprzedaż o 25%”. W ten sposób cel jest mierzalny, co pomaga wytyczyć linię mety i zobaczyć wyraźnie, dokąd zmierzasz.

Stawiając sobie cele, musisz dążyć do rozwoju, ale równocześnie trzeźwo oceniać obecną sytuację, swoje zasoby i możliwości. Jeśli na przykład prowadzisz lokalną firmę, to cel „milion subskrybentów na stronie” jest ambitny, ale niewykonalny i do niczego nie prowadzi. Podobnie jak cel, który nie jest Ci potrzebny. To zadania istotne pozytywnie wpłyną na dalszy rozwój firmy i Twoje kolejne działania, dlatego zawsze zadawaj sobie pytanie, dlaczego akurat ten rezultat jest ważny i co Ci przyniesie.

Na koniec wyznacz ramy czasowe, w których chcesz osiągnąć dany cel. Pod tym względem cel może być krótko-, średnio- i długoterminowy. Najważniejsze jednak, by był ograniczony czasowo, np.: „zwiększ miesięczną sprzedaż o 10%”.

Jeśli wszystkie Twoje cele zostaną postawione zgodnie z tym kryteriami SMART, to otrzymasz jasny i konkretny kierunek działania, na podstawie którego możesz krok po kroku opracować plan.

Korzyści z zastosowania SMART

SMART pomaga w podnoszeniu efektywności firmy w różnych kierunkach. Dzięki takiemu podejściu krok po kroku zwiększysz zyski, poprawisz jakość obsługi czy zaplanujesz działania promocyjne. Zastosowanie metody może przynieść wiele korzyści Twojemu biznesowi, m.in.:

  • jasny i możliwy do zrealizowania plan działania;

  • stał wzrost i rozwój firmy;

  • możliwość monitorowania skuteczności podejmowanych decyzji i działań;

  • wyeliminowanie nieistotnych celów i uniknięcie niepotrzebnego lokowania w nie zasobów firmy;

  • zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia pożądanych rezultatów.

Model SMART jest przy tym bardzo uniwersalny i prosty. Nie wymaga specjalnych umiejętności czy dodatkowych kosztów i nadaje się zarówno dla dużych, jak i małych firm z różnych obszarów.

jak-realizowac-cele-smart

SMART dla zespołu – co warto wiedzieć?

Aby firma mogła się rozwijać, Twoi pracownicy muszą rozumieć, w jakim kierunku mają zmierzać i czego od nich oczekujesz. Ważne są także warunki, w jakich omawiasz z nimi wasze cele. Tutaj, oprócz sali konferencyjnej na grupowe spotkania, dobrym miejscem będzie dwuosobowa budka telefoniczna do biura na bardziej kameralne rozmowy z menadżerem lub konkretnym pracownikiem.

W zarządzaniu personelem warto rozszerzyć model SMART do SMARTER, który obejmuje dodatkowo ocenę celów (Evaluated) i modyfikowanie ich w razie potrzeby (Readjust). W kontekście zespołu jest to o tyle lepsze, że regularne podsumowania osiągnięć motywują jego członków do dalszej pracy. Co więcej, w przypadku firm, w których niezbędne jest skorelowanie działań kilku działów, dostosowywanie celów to nie miły dodatek, ale wręcz konieczność.

Available – producent budek akustycznych

Jeśli oprzesz swoją strategię biznesową na właściwie postawionych celach, zwiększysz swoje szanse na sukces. Zadbaj przy tym o przestrzeń idealną do realizacji zamierzonych działań. Nasze budki akustyczne to nowoczesne podejście do biurowej przestrzeni i miejsca, które pomogą Ci skoncentrować się na celu. Sprawdź naszą ofertę!