Kompetencje miękkie w pracy biurowej

Umiejętności twarde są bardzo łatwe w określeniu i weryfikacji. To wiedza merytoryczna i jej praktyczne zastosowanie, jak np. obsługa specjalistycznych programów komputerowych, posiadanie prawa jazdy, czy też innych dyplomów i certyfikatów. Przez lata to właśnie ta sfera najmocniej przekonywała przedsiębiorców przy doborze nowych pracowników. Jednak ostatnimi czasy dostrzeżono, że to kompetencje miękkie mogą być o wiele bardziej wartościowe i potrzebne niż sądzono. Czy zdolności psychofizyczne mogą być przydatne w biurze? Jakie są najmilej widziane?

Czym są kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie dotyczą poniekąd osobowości człowieka. Można podzielić je na dwie sfery:

  • kompetencje osobiste, dotyczące umiejętności radzenia sobie ze stresem, organizacji czasu pracy, inteligencji emocjonalnej itp.
  • kompetencje interpersonalne, czyli umiejętność pracy z zespołem, motywowania współpracowników, poprawnej komunikacji itp.

Jak łatwo się domyślić, umiejętności te dotyczą postaw, zachowań, cech charakteru, a nie umiejętności związanych z wiedzą. Wielu pracodawców coraz bardziej docenia właśnie kompetencje miękkie, gdyż twardych zawsze można się nauczyć poprzez udział w odpowiednich kursach, przyuczeniu do zawodu itd. Natomiast zaadaptowanie się do miejsca pracy, sposób funkcjonowania w zespole, poziom kultury i poziomu komunikacji — są trudniejsze do zweryfikowania przy pierwszym kontakcie, ale również nabycia w chwili, gdy dana osoba ich nie posiada. Dlatego też pracodawcy nauczeni doświadczeniem i zmianami, jakie pojawiają się w biurowej rzeczywistości, coraz chętniej stawiają na pracowników, których cechuje wachlarz kompetencji miękkich.

Najbardziej przydatne kompetencje miękkie

W tej części przedstawimy naszą subiektywną listę najbardziej pożądanych umiejętności, które określić można kompetencjami miękkimi. Tym samym będziesz mógł jako pracownik ocenić swoją pozycję, a jako pracodawca, na co zwracać uwagę przy budowaniu zespołu.

Kreatywność

Bardzo szerokie hasło, które niegdyś było kojarzone z pracą artystyczną, czy też biurach typu agencje reklamowe. Aktualnie, kreatywne podchodzenie do pracy jest cenione niemalże w każdej dziedzinie. Warto wychodzić poza utarte schematy i nie bać się przedstawiać swoich pomysłów.

Reakcje na stres

Żyjemy w świecie, gdzie całkowite unikanie sytuacji stresogennych jest niezwykle trudne, a w pracy biurowej niemalże niemożliwe: praca z różnymi ludźmi, deadline, okresowe cele, dążenie do premii/podwyżki — każda rzecz może sprawić, że będziesz żyć w ciągłym stresie. Odnalezienie metody na walkę ze stresem i umiejętność efektywnej pracy w nerwowych sytuacjach — może znacząco wyróżnić pracownika, na tle osób, które absolutnie sobie nie radzą z tym trudnym problemem. Wiele osób lubi się w takich chwilach wyciszać, wykorzystując np. budki akustyczne do biur.

Pozytywne nastawienie do pracy

Warto lubić to, co się robi. Wtedy z pewnością wzrasta wydajność i zadowolenie z wykonywanych obowiązków. Warto podchodzić optymistycznie do realizowanych zadań, zamiast wiecznie szukać powodów do narzekań. Uśmiech i do przodu!

Umiejętność pracy w zespole

Zgrany zespół jest solidnym fundamentem do osiągnięcia sukcesu firmy. Jeśli uda się w jednym biurze zgromadzić osoby otarte na współpracę, chętnie przebywające z innym — istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że będą o wiele wydajniejszym zespołem, niż grupa introwertyków, nielubiąca komunikacji i kontaktu z innymi.

Podsumowanie

Relacje międzyludzkie, poziom elokwencji, reakcje na stres — niejednokrotnie mogą w pewnych sytuacjach być o wiele bardziej przydatne w pracy niż posiadana kompetencja twarda, która w praktyce może mniej mniejsze znaczenie. Kreatywność pracowników i ich innowacyjne podejście do wykonywanych obowiązków mogą wpłynąć na konkurencyjność i osiągnięcie sukcesu firmy. Podobnie jak nasi partnerzy, którzy wyszli poza utarte schematy, montując w swoim biurze budki akustyczne, czyli kabiny dźwiękoszczelne umożliwiające na zupełne odcięcie pracowników od niechcianych bodźców zewnętrznych, przekonali się, że nieszablonowe rozwiązania mogą znacząco podnieść renomę przedsiębiorstwa i jego funkcjonowanie.