Jak rozmawiać z klientem? Podpowiadamy!

jak-rozmawiac-z-klientem

Kontakty z klientami to podstawa każdego biznesu, a umiejętność prowadzenia z nimi rozmowy to niełatwa sztuka. Warto jednak zatroszczyć się o jej opanowanie, ponieważ klient zadowolony z obsługi chętniej przymknie oko na ewentualne niedociągnięcia i z większym prawdopodobieństwem znów skorzysta z Twoich usług. Jak więc rozmawiać z klientem, by przekonać go do zakupu i zdobyć jego lojalność? Przeczytaj nasz artykuł!

Rozmowa jako ważny element sprzedaży

Gdy klient wie, czego chce, zwykle sam to znajdzie w sklepie stacjonarnym czy internetowym i transakcja dojdzie do skutku bez większego wkładu sprzedawcy. Jednak w wielu przypadkach potencjalny nabywca ma pytania i wątpliwości, na które ktoś musi odpowiedzieć. Czasami sam do końca nie jest przekonany, czego szuka i potrzebuje pomocy. W takich sytuacjach rozmowa staje się głównym narzędziem sprzedawcy. Dzięki niej handlowiec może:

  • zdobyć zaufanie klienta;

  • przekonać go do zakupu konkretnego produktu;

  • odkryć ukryte potrzeby rozmówcy;

  • zaproponować optymalne rozwiązania problemu;

  • zachęcić do ponownego zakupu w przyszłości.

Dobry handlowiec wie, jak rozmawiać z klientem i jak zaprezentować produkt lub usługę, by były dla niego atrakcyjne. Ważne jest także słuchanie nabywcy i zadawanie mu odpowiednich pytań, które pomogą określić, czego w danej chwili oczekuje i szuka.

Aktywne słuchanie i podstawy komunikacji

Ważne jest zrozumienie, że skuteczna rozmowa, która prowadzi do zawarcia transakcji, nie może być jednostronna, a tym bardziej zdominowana przez sprzedawcę. Tak, musi być on pewny siebie, ale nie może być zbyt napastliwy i przytłaczający. Musi też znać podstawy dobrej komunikacji, czyli:

  • być skupionym na rozmówcy;

  • mówić, ale też słuchać;

  • nie przerywać;

  • zadawać pytania;

  • prawidłowo odczytywać komunikaty.

W praktyce sprzedawca więcej powinien słuchać niż mówić. Przy tym musi być to słuchanie aktywne, czyli każdy komunikat klienta ma spotkać się z odpowiednią reakcją. Jeśli widzisz, że Twój rozmówca jest nerwowy albo ma problem z wyjaśnieniem, czego potrzebuje, zmień ton lub pomóż mu, zadając proste pytanie. Z kolei udzielając odpowiedzi na pytania klienta, zawsze bądź konkretny i skupiaj się na tych cechach produktu, które mogą zaspokoić jego potrzeby.

rozmowa-z-klientem

Postaw się na miejscu klienta, zrozum jego perspektywę

Zrozumienie klienta i jego potrzeb jest kluczem do udanej sprzedaży i dobrej obsługi. Jeśli postarasz się wejść w buty swojego rozmówcy, będzie Ci łatwiej zaproponować mu rozwiązania dostosowane do jego przypadku. W ten sposób pokażesz też, że faktycznie jesteś nim zainteresowany i zależy Ci na rozwiązaniu problemu.

Przyjęcie perspektywy klienta pozwala zadać prawidłowe pytania, a te kierują rozmowę na właściwe tory, czyli w stronę zawarcia transakcji. Myśląc jak potencjalny nabywca, lepiej zrozumiesz, co jest dla niego ważne w produkcie, czego szuka i czego oczekuje. To bardzo istotna kwestia, która gwarantuje, że klient nie wróci za kilka dni z reklamacją albo nie wystawi negatywnej oceny.

Znajdź odpowiednie miejsce na rozmowę

Jeśli masz na to jakiś wpływ, warto zadbać o odpowiednie warunki do rozmowy zarówno w cztery oczy, jak i telefonicznie. Istotne, by klient czuł się komfortowo i bezpiecznie, aby chciał się przed Tobą otworzyć. Zadbaj więc o ciche pomieszczenie, w którym nikt nie będzie wam przeszkadzał. Może być to pusta sala lub pokój, ale w wielu biurach typu open space takiego miejsca po prostu brakuje. Wszędzie kręcą się inni pracownicy, nieustannie dzwonią telefony i panuje ogólny szum.

Ciekawą alternatywą są nowoczesne budki akustyczne. Nie tylko wyglądają stylowo i nie zajmują dużo miejsca, ale też:

  • są ciche i wygodne;

  • tworzą idealne warunki do rozmów;

  • pomagają odciąć się od rozpraszaczy.

Do rozmów telefonicznych idealnie sprawdzi się budka jednoosobowa, które całkowicie izoluje hałas dochodzący z przestrzeni biurowej. Natomiast na osobiste spotkania z klientem nadaje się większy wariant dwuosobowy jak kabina Big Hauz.

W ofercie Available znajdziesz budki akustyczne

Nasze dźwiękoszczelne budki zapewniają ciszę i spokój potrzebne do przeprowadzenia ważnej rozmowy, wykonania telefonu czy skoncentrowania się na trudnym zadaniu. Co więcej, dzięki możliwości personalizacji idealnie wpasują się w dowolną przestrzeń biurową. Nie czekaj – wejdź na naszą stronę i odkryj wszystkie zalety budek akustycznych od Available!