Jak przestawić się z pracy zdalnej na pracę biurową po okresie kwarantanny?

Okres kwarantanny dotknął wielu osób, jeśli chodzi o ich aktywność zawodową. Przejście z pracy biurowej na tak zwany home office, dla jednej grupy osób był momentem trudnym, dla innych pełnym korzyści. Przez tych kilka miesięcy jednak większość poradziła sobie z nową rzeczywistością, ułożyła sobie optymalny sposób działania i... Przyszedł czas na powrót do „normy”. Niezależnie od tego, czy wznowienie „starego” systemu jest dla Ciebie wspaniałą wiadomością, czy też nieszczególnym powodem do zadowolenia, w tym artykule podpowiemy jak poprawić swoją efektywność i nastawienie do pracy po pandemii i związaną z nią restrykcjami. Warto bowiem zauważyć, że w wielu miejscach nie będzie tak samo, jak przed wybuchem Covid-19... Co to oznacza? Odpowiedź znajdziesz w poniższym tekście.

Powrót do biura. Dzień 1.

Pierwszego dnia pracy w Twojej firmie prawdopodobnie zostanie przeprowadzone szkolenie, w którego trakcie dowiesz się, jak teraz będziecie funkcjonować. W wielu biurach zostanie przeorganizowana przestrzeń, aby zapewnić pracownikom wymagane 2 metry odstępu, wynikające z powszechnie realizowanych obostrzeń. Dlatego też nie zdziw się, gdy Twoje biurko będzie stało w innym miejscu, a może nawet pomieszczeniu. Niestety, noszenie maseczek, mierzenie temperatur, wyjątkowa dbałość o higienę (np. obowiązkowa dezynfekcja rąk lub wspólnie używanych sprzętów, takich jak drukarki, czy biurowa budka telefoniczna) również prawdopodobnie będą na porządku dziennym i dobrze jest być na to przygotowanym. Postaraj się odnaleźć w tej sytuacji — ciężko określić, czy to chwilowe restrykcje, czy też pozostaną na dłużej. W każdym razie traktuj sprawę poważnie, gdyż w skrajnych przypadkach nieprzestrzeganie tych zasad może wiązać się z utratą pracy lub innymi nieprzyjemnościami, których lepiej unikać.

Jak wykorzystać nowy początek w starej pracy?

Tak naprawdę kilka miesięcy przerwy od miejsca, ludzi jest jednocześnie nową szansą. Na co? Na poprawę relacji z szefem lub współpracownikami? Może na świeższe podejście do wykonywanych obowiązków? Albo na zmianę swojej ścieżki zawodowej? Prawda jest taka, że wielu osobom bardzo doskwierała samotność, a powrót do biura był dla nich pozytywnym akcentem. Jednak pracownicy o osobowości introwertycznej miały okazję przekonać się, że system pracy zdanej znacząco poprawił ich wydajność, gdyż nie marnowali swojej energii na stres związany z kontaktem z innymi ludźmi. Jeśli jesteś w drugiej grupie, warto rozważyć zmianę sposobu pracy na stały home office. Natomiast, gdy czujesz, że lepiej czujesz się w biurze, wśród innych ludzi — potraktuj powrót do biura jako start. Zastanów się, co chcesz zmienić lub poprawić. To idealny czas na wypracowanie nowych przyzwyczajeń i nawyków, które znaczącą poprawią Twoje samopoczucie i podejście do wykonywanych obowiązków.

Wprowadź nawyki z home office do pracy w biurze

Pracując zdalnie, prawdopodobnie wyrobiłeś sobie nawyki, które umożliwiały Ci efektywną pracę. Zdolności takie jak: organizacja pracy, samodyscyplina są bardzo przydatne w pracy zawodowej, a być może najbardziej się uwidoczniły właśnie w trybie home office. Spójrz z dystansem na to, jak pracowałeś wcześniej, a jak to wyglądało w domu. Wyciągnij wnioski, co było najbardziej efektywne i przełóż to na swój dzień pracy.  Zmiana nawyków może być Twoją drogą do sukcesu i zdobyciu uznania, czy też o wiele lepszych wyników. Nie bój się zmian, odważnie mów o swoich pomysłach i potrzebach. Po pandemii wiele osób może mieć trudności z przestawieniem się do pracy z ludźmi, staraj się być pomocny i otwarty na nowe sytuacje. Jednocześnie też śmiało proś o wsparcie, jeśli będziesz go potrzebować. Jeśli poczujesz się przytłoczony ilością osób, hałasu — zrób sobie przerwę, wyjdź na zewnątrz lub popracuj w cichym miejscu, korzystając np. z kabiny dźwiękoszczelnej, która odetnie Cię od zgiełku i wszystkich bodźców z zewnątrz.

Podsumowanie

Powrót do biura warto potraktować jako sytuację korzystną, pełną nowych szans i perspektyw. To dobry czas na zmiany i przeorganizowanie miejsca i sposobu wykonywanych obowiązków. Postaraj się wychodzić naprzeciw nowej sytuacji i optymalnie ją wykorzystaj. Jeśli jesteś szefem biura, spróbuj wykorzystać potencjał swoich pracowników i zawsze stwarzaj im optymalne warunki pracy. Jednym ze sposobów jest wyposażenie biura w budki telefoniczne. Więcej na ten temat przeczytasz na naszej stronie. Zapraszamy do kontaktu!