Feedback po rekrutacji – jak zrobić to dobrze?

feedback-po-rekrutacji

Jednym z największych błędów rekruterów jest niejakościowy feedback dla kandydatów lub jego całkowity brak. Potencjalni pracownicy nie lubią być traktowani w taki sposób, a ich negatywne wrażenia odbijają się na wizerunku całej firmy. Informacja zwrotna powinna być zawsze, bez względu na to, jaki jest wyniki rekrutacji. Kandydaci tego oczekują, a rekruterzy mają obowiązek te oczekiwania spełnić. Sprawdź więc, jak powinien wyglądać dobry feedback!

Komunikacja w rekrutacji to podstawa

Żadna rekrutacja nie jest możliwa bez rozmowy, dlatego rekruter musi mieć cechy zarówno dobrego rozmówcy, jak i słuchacza. Skuteczność komunikacji na spotkaniu z kandydatem w dużym stopniu zależy od indywidualnych cech osoby prowadzącej nabór, która powinna:

  • być otwarta i życzliwa;

  • mieć wysoką kulturę osobistą;

  • budzić zaufanie;

  • umieć słuchać.

Rekruter nie może być nieuprzejmy, agresywny lub obojętny. Ważne jest, by był szczerzy i naprawdę zainteresowany potencjalnym pracownikiem i jego odpowiedziami. Informacja zwrotna po rekrutacji pełni dwa ważne zadania. Po pierwsze, pomaga kandydatowi w budowaniu dalszej ścieżki rozwoju zawodowego. Po drugie, sprzyja zwiększeniu poziomu zaufania i lojalności do marki.

Najważniejsze zasady feedbacku

Zdarza się, że feedback po rozmowie jest, ale jego jakość pozostawia wiele do życzenia. Często rekruterzy nie potrafią przekazać kandydatowi konkretów i nawet nie starają się rozwinąć swoich spostrzeżeń, czy odpowiedzieć na pytania. Tymczasem przekazując informację zwrotną, musisz jasno zrozumieć, dlaczego to robisz i jak to pomoże firmie oraz konkretnemu kandydatowi. Dobry feedback powinien być:

  • szczery i konkretny, bez ogólników i niejasności;

  • oparty na faktach, a nie emocjach i odczuciach;

  • konstruktywny i logiczny;

  • przekazany uprzejmie i spokojnie.

Ważne jest, aby przedstawiać fakty, a nie sądy wartościujące. To sprawia, że rozmowa jest konstruktywna, a rozmówca nie ma poczucia, że jest atakowany jako osoba. Dzieląc się swoimi spostrzeżeniami, lepiej opisać tylko konkretne zachowanie, które kandydat zademonstrował podczas spotkania. Bardzo ważne jest także stosowanie precyzyjnych sformułowań.

rekrutacja-online

Pozytywny feedback

Rekruter może przekazać kandydatowi decyzję telefonicznie, mailowo lub na spotkaniu w biurze, czy online. W przypadku pozytywnej informacji wszystkie te metody będą odpowiednie, ale warto wybrać tę, która pozwoli przekazać jak najbardziej szczegółowy feedback – rozmowę przez telefon. Zalety tego wyboru to:

  • szybkość i dostępność połączenia;

  • bezpośredni kontakt;

  • gwarancja wzajemnego zrozumienia;

  • możliwość zadania dodatkowych pytań.

Nie wystarczy jednak poinformować kandydata o przyjęciu na stanowisko. Ważne jest również wyjaśnienie, dlaczego akurat on przeszedł rekrutację pomyślnie. W ten sposób można omówić nie tylko to, co na rozmowie poszło dobrze, ale również ewentualne błędy i zastrzeżenia. Przy tym warto pamiętać, że drugi typ informacji jest dla przyszłego pracownika cenniejszy, ponieważ pomoże mu poprawić się w dalszej pracy i zwrócić uwagę na swoje słabości. Im konkretniejszy feedback, tym większą ma wartość dla obu stron.

Jak przekazać odmowę?

W przypadku odmowy sformułowanie feedbacku wymaga znalezienia pewnej równowagi między wadami i zaletami kandydata. Tak zwana zbalansowana informacja zwrotna nie skupia się tylko na negatywach, ale również na pozytywach, a dzięki temu:

  • łagodzi emocje związane z odmową;

  • buduje przyjazny wizerunek firmy;

  • pozwala kandydatowi bardziej się zdystansować i poznać swoje mocne oraz słabe strony.

Jako rekruter mów więc nie tylko o tym, dlaczego odrzuciłeś kandydata, ale również o tym, co Ci się w nim spodobało. Przyczyny odmowy muszą być konkretne i zasadne, by niedoszły pracownik mógł nad nimi popracować w przyszłości. Aby pozostawić po rozmowie dobre wrażenie, ważne jest, aby na koniec powiedzieć kandydatowi coś motywującego i pozytywnego.

Available – wyposażenie do biura

Dobra rekrutacja musi mieć odpowiednie warunki. Bez względu na to, czy rozmowa przebiega stacjonarnie, czy online, warto zadbać o to, by w biurze było spokojne miejsce, zapewniające prywatność i ciszę. Idealnie nada się do tego nowoczesna, biurowa budka akustyczna, gdzie zarówno kandydaci, jak i rekruterzy poczują się komfortowo. Odwiedź stronę Available i poznaj naszą ofertę kabin dźwiękoszczelnych!