Design thinking a projektowanie biura

Nowocześnie urządzone biuro to miejsce sprzyjające wydajnej pracy. To przestrzeń, w której pracownik czuje się swobodnie, pewnie i może w pełni wykorzystać swoje zasoby. To instytucja, do której chce się przychodzić każdego dnia roboczego. Brzmi jak mrzonka? Nie, jeśli przy projektowaniu wykorzysta się podejście, określane jako design thinking. Zobacz, w jaki sposób z jego pomocą można stworzyć ergonomiczne, przyjazne biuro

Potrzeby pracownika na pierwszym miejscu

Nawet najładniejsza, najmodniej urządzona przestrzeń zostanie polubiona przez przebywające w niej osoby, jeśli nie będzie uwzględniała ich potrzeb. Dlatego właśnie design thinking przychodzi z pomocą przedsiębiorcom, zakładającym biura. Pierwszy etap tak rozumianego projektowania to rozpoznanie oczekiwań, potrzeb i wymagań konkretnej osoby. Wczucie się w nie pozwala zrozumieć, jakie czynniki mają znaczenie dla efektywnego działania oraz co je zaburza. Może problemem jest zbyt mała odległość między stanowiskami pracy? A może brak miejsca, pozwalającego przez pewien czas działać w skupieniu i odosobnieniu, takiego jak budka akustyczna? Warto spojrzeć z różnych perspektyw i zastanowić się, co stanowi tutaj przeszkodę.

Interdyscyplinarne myślenie kluczem do sukcesu

Chcąc zaprojektować biuro naprawdę dla ludzi, a nie tylko dla ładnego wyglądu, trzeba zastosować podejście wielowymiarowe. Wiele wniesie tutaj wiedza zarówno z zakresu psychologii, ergonomii i BHP, jak i projektowania wnętrz oraz znajomości nowoczesnych technologii. W taki sposób powstanie rozwiązanie, rzeczywiście skrojone na miarę realnych potrzeb.

Przykładem takiego praktycznego elementu są kabiny dźwiękoszczelne, które z powodzeniem instalowane są w wielu większych i mniejszych firmach. Pozwalają one:

  • odizolować się od pozostałych pracowników, aby popracować w skupieniu;
  • przeprowadzić spotkanie czy rozmowę biznesową –w wersji dla co najmniej dwóch osób, jak np. budka akustyczna Big Hauz,
  • skupić się, wyciszyć i zebrać myśli w przypadku stresującej sytuacji czy przed ważnym spotkaniem;
  • prowadzić komfortowo rozmowę telefoniczną bez zakłócania pracy innym.

Testuj i słuchaj wiadomości zwrotnych

Wszelkie wdrożone środki winny być osobiście przetestowane przez osoby, dla których zostały one zaprojektowane. Ważne jest to, aby otworzyć się na feedback od swoich pracowników. Nie wolno ignorować ich potrzeb, bo cena tego może być wysoka – łącznie z dobrowolnymi zwolnieniami. Tymczasem ktoś, kto widzi, że jego zdanie ma znaczenie, czuje się szanowany i zauważony. Jeśli zatem zespół projektowy narzeka na zbyt małe i niewygodne biurka, może warto byłoby pomyśleć o ich wymianie? A czy w sytuacji, gdy pracownicy biura czują się skrępowani, odbierając telefon w strefie open space lub też siedzą z wytłumiającymi słuchawkami na uszach, należy rozważyć zainstalowanie w siedzibie firmy akustycznej budki? Rozwiązanie to może znacząco podnieść wydajność. Kilka kabin powinno wystarczyć, aby każdy, kto będzie chciał, mógł z nich swobodnie korzystać.

Identyfikacja wizualna: czy kolor budek ma znaczenie?

Wydawać by się mogło, że firmowe barwy przydają się głównie w kontaktach z klientami i kontrahentami. W końcu to oni mają zapamiętać markę, by w przyszłości skierować ku niej swoje kroki. Jednak i w siedzibie firmy – tam, gdzie zatrudnieni nie mają bezpośrednio do czynienia z klientem – warto przemycić te kolory (z umiarem!). To buduje tożsamość marki i przypomina o tym, że każda z osób tworzy ją swymi działaniami. Ale uwaga! Barwy wnętrz muszą być jednocześnie stonowane i ciepłe, aby nie rozpraszały pracowników i wprowadzały pogodny nastrój.

Warto zatem umieścić na ścianie w biurze nowoczesną dekorację w firmowych barwach, a meble częściowo 'ubrać' w te kolory. Jeśli chodzi o oferowane przez nas kabiny akustyczne, istnieje możliwość wyboru, jak mają wyglądać ich zewnętrzne i wewnętrzne ściany oraz podłoga. Przykładowo, w przypadku budki telefonicznej The Box do wyboru jest 12 kolorów filcu akustycznego ale sam kolor lakieru zewnętrznego to możliwość wyboru z kilku tysięcy odcieni z palety NCS bądź RAL DESIGN.

W Available tworzymy przemyślane, praktyczne rozwiązania dla ludzi pracujących w biurach. Wiemy, że z pomocą design thinking można zdziałać naprawdę wiele. Połączenie ergonomii, nowoczesnego wyglądu i świetnych parametrów technicznych sprawia, że z naszych budek dźwiękoszczelnych skorzystało już wiele firm. Może i Ty do nich dołączysz?